Isnin, 2 April 2012

♥♥♥...ragam masa preggy...♥♥♥

...tersebut laa kesah...


^__^

...aku disahkan pregnant pada 11.05.2010...daaa masuk 7mggu 2ari...dan jangkaan due pada 26.12.2010...org kata bunting pelamin,syukur alhamdulillah...itu saja yg mampu terungkap d mulut...masa tuh' berat aku 41kg...huhu...*betapa kurusnya aku...sepanjang tempoh pregnancy neyh daddy d kk aku d kgu dgn parents...dan my parents yg bnyk bantu aku spjng preggy...*sungguh jasa mereka tidak ternilai...sebenarnya daddy tidak berani bwa aku tinggal d kk bab takut nnt daddy outstation aku tinggal sorang2 d rumah...almaklumlah,org cakap 'darah org ngandung neyh wangi'...apa kan daya terpaksa jga bejauhan...every weekend jerw baru dpt jumpa tuh' pun kalau daddy tiada keja...

...bulan pertama tuh' aku rasa masih ok lgi...masuk bulan ke2 aku sda mula teda selera makan...seingat aku laaa,bila mknan masuk mulut pasti keluar balik...terutama AYAM...pa2 laa cara masakan pasti tidak boleh masuk...dan hairan masa ngandung aku always rasa lapar mau mkn kfc,ntah why(padahal nda bleh masuk mulut pown)...perna sekali tuh' aku p kfc mkn kolonel burger with my sista...habis jaa mkn rasa mau keluar balik...tpi aku still tahan2 lagi masa d kfc...then,smpai2 jaa d ruma trus masuk tandas kluarkan balik kolonel burger aku...habis!...yakk!...bila p kfc gitu laa jadinya tpi pa kan daya org tua2 kata pembawaan baby...kalau d ingatkan balik,rugi weiii...huhu...

...dan masa tuh' juga berat aku turun smpi 39kg...bukan setakat daging ayam jerw tau...apa2 jenis masakan yg pelik aku rasa baunnya...confirm!segala isi perut pasti kluar balik(spnjg tempoh muntah2 neyh aku confirm tidak masak...inisiatif lain tapau,boros nyee)...adoiii...rasa lemas btul badan masa neyh...sdah laa kurus tmbh2 lagi kurus...huhu...

...morning sickness rupanya...lma jga aku kena...masuk usia 5bulan baru ok skit...tpi selepas tuh' lain pla critanya...tiba2 tukar selera mau mkn pizza pula...heee...mau jga yg dkt pizza hut tuh'...haaa' daddy tergaman skejap...mn mau cari pizza hut d kgu neyh?pizza hot adalah...hehe...masa neyh blum ada lgi pizza hut d kgu yerw...ya laa kan,org ngandung klu daa ngidam tuh' takkan cari benda yg ada slalunya mesti benda yg tiada or sukar nak dapat atau pun yg pelik2...tpi alhamdulillah,spnjg preggy masih ok laa ngidam pizza...hihi...so,pendekkan crita everytime daddy balik terpaksa bwa pizza skali...sejuk pun sejuk laaa janji ada...haha...*erk...ragam org preggy...

...aku rasa seumur hidup aku,berat aku yg paling berat skali time preggy...53kg,3ari sblm deliver...hehe...ops!blm 'next' lgi yerw...huhu...*tak mau ckp lebih2 psl berat takut pas neyh mna tau overweight pulaa...yaiii!...palis2...

...crita masa mau deliver neyh aku rasa lucu skit...mana tidaknya sempat lagi round2 mall with my mom olso de sista...aku ingat lgi masa tuh'...daa jam7 lebih KAMI smpi dekat mall pastu turun2 jerw dr kreta suddenly aku rasa sakit bawah perut...OMG!daa smpi masa kerw neyh?...risau jga aku bab daddy d kk dan boleh2 masa tuh' aku rasa blum sedia lagi mau deliver baby...aku gosok2 perut smbl gtau baby "jgn kluar dlu nak,tunggu daddy balik yee tpi kalau mau kluar jga bg tanda utk mummy wokey"...masa tuh' selang 15minit sakit bawah perut datang balik... tidak lma selepas tuh' selang 10minit sakit datang balik...my mom cakap "boleh tahan lgi kerw...mgkn daa smpi masa tuh"...aku pun cakap "mgkn tanda jaa"...padahal my mom serius risau tgk aku masa tuh' bab bila sakit datang balik aku cepat2 cari posisi paling best utk berdiri smbl menahan sakit perut...huhu...so pa tunggu lgi aku trus call daddy...crita ma daddy..."ayang p laa cek d hospital,tanya doktor tuh' bila baby mau kluar?"...glupp...aku tekejut respon daddy...ya laa kan masa last MC doktor daa bgitau suru ready bab bila2 masa jerw baby mau kluar...daddy pla gabra bab nda dpt balik...huhu...sian daddy masa tuh'...

...smpi jaa d ruma selepas dr mall..aku rasa lapar tiba2...padahal daa mkn masa d mall tdi...masa tuh' daa jam10 dan sakit selang 5minit daa...then suddenly rasa mau buang air besar pulaa...haaa'...masa buang hajat tuh' tekejut aku tgk darah menitis2 kluar dr 'situ'...trus aku gtau my mom lagi...pa lgi my mom cakap "smpi masa sdh neyh"...aku masih jga tahan2...still cakap "baru tanda"...huhu...padahal dalam hati siapa tahu kan kan...serius,aku takut sebenarnya...almaklumlaaa 1st baby...daddy pulaa masih d kk...mcm2 dlm pikiran masa tuh'...

...akhirnya...my parents bwa aku p hospital...smpi2 d hospital kena tunggu utk pendaftaran...padahal darah makin banyak kluar...*terpaksa menahan sakit utk follow the rule...pas pendaftaran kena timbang berat pulaa...haa'...berat aku cepat jerw turun jadi 50kg padahal baru 3ari lepas timbang(eh!...biar btul neyh...sehari turun sekilo kerw?)...masa neyh sakit kejap2 datang...serius...aku makin tidak dapat tahan sakit tuh'...nasib baek laa masa timbang berat cik nurse sempat pegang aku naik penimbang tuh'...*kalau tidak tumbang daa aku kat penimbang tuh'...huhu...dan selepas tuh' aku d sorong ke bilik doktor utk 'cek bukaan'...8cm...'bleh sda neyh'...haa'...aku tergaman mcm mn neyh...daddy blum ada...mau call daddy pun aku tidak larat mau begerak daa...aku cuma risau klu masa neyh tidak sempat jumpa daddy...adoiiii...redha...

...dalam dewan bersalin...nurse tgk kad klinik aku ada sticker 'Father Friendly' pastu nurse tanya aku "mana asben?"..."masih d kk nurse"...haa'...tekejut cik nurse tuh'...nasib dia ok jerw tidak mara2...huhu...aku ingat lgi bukan men ramai nurse bagi support masa neyh...6org semuanya...1st baby laa katakan...surely aku nda pndi kluarkan baby biarpun aku dan daddy daa ikut kursus...hihi...

...aku rasa lebih 3x jga aku push...tuh' pun dgn bantuan nurse2...alhamdulillah...sob sob sob...syukur,thanks ALLAH...biarpun tanpa daddy d sisi,aku selamat lahirkan SHAKIRA NUR QAISARA tepat 12.17a.m dgn berat 2.5kg...dlm pikiran 'sian daddy tidak sempat sma2 saat neyh'...selepas selesai bersihkan baby nurse datang balik mau bawa KAMI masuk wad...kluar2 jerw dr pintu dewan bersalin suddenlly daddy datang dekat aku...shock gila!...kiss dahi aku dan kiss baby skali...sob sob sob...pastu daddy qamatkan kan baby...sgt terharu bab daddy dapat balik juga...

-end-

...huh' gitulaa critanya...hihi...syukur alhamdulillah,sepanjang preggy parents sangat ambil berat dengan KAMI...aku nda bleh bayangkan tanpa MEREKA,mcm mna aku mau harungi semua neyh...dan bgtu jua buat suamiku...terima kasih di atas semua pengorbananmu sayang...sungguh,aku tidak akan lupa saat neyh smpi bila2...

my family.

Tiada ulasan: